חיזוק בטחון עצמי אצל ילדים

הורים יקרים זה בשבילכם!

כדי שילד יוכל לעמוד באתגרים שעומדים לפניו בבית הספר, בחברה ובחיים בכלל הוא זקוק למנה גדושה של בטחון עצמי. לנו, ההורים, יש תפקיד חשוב בכך. מההרגשה ש"רואים אותי" ועד לחשיבות "חיזוק חיובי"

זהו סיפורם של שני ילדים: שי ואביאל. לשניהם הורים אוהבים, שעושים ככל יכולתם לחנך ולטפח את ילדיהם. אבל, שימו לב להבדלים:

 

שי

אמא: "שי, קום מהמחשב עכשיו! אתה שוב תאחר לאימון. "אבא לוקח אותך היום הוא ממהר"!

שי… "אני רק מסיים את המשחק!"

אמא: "איפה התיק שלך?" "אתה מתכוון ללכת בלי תיק של האימון?" "הכנסת את הכפפות שלך?" "שוב אתה לא מוצא את המגן שיניים שלך?".. אני רוצה שתחפש אותם עכשיו". ותיזהר לשכוח שוב את המפתחות שלא תחפש אותם עוד פעם….

ואז זה קורה.. שי, לחוץ מרוב הערות, ושוכח לקחת את המפתחות.

אמא בייאוש: "מה אני אעשה איתך"?

כששי יוצא מהבית אמא שלו ממשיכה אחריו: "רגע! שכחת את לשרוך את השרוכים אל תרוץ! "מעניין שאתה לא שוכח לרבוץ כל היום מול המחשב?!"

 

וכך זה ממשיך וממשיך. אמא של שי איננה אישה רעה. זהו סגנון האימהות שהיא מכירה. אך שימו לב להבדלים בסיפור הבא

 

אביאל

אמא: "אביאל, מתוקי מזכירה לך חצי שעה לפני הזמן, יש לך חוג לחימה משולבת היום"

אביאל: …"טוב אמא, כבר מסיים"

אביאל סיים את המשחק ומגיע ללא התיק והציוד של האימון.

אמא: "אתה כבר מוכן.. איזה יופי! כל מה שנשאר לך זה להביא את התיק של האימון, תוודא שכל הציוד בפנים. אני מזכירה לך לבדוק שוב שהכנסת את הכפפות והמגן שיניים.

אביאל: "אמא בדקתי ולא שכחתי כלום".

אמא "כל הכבוד ילד אחראי שלי" כבדרך אגב: "תשים לב השארת את המפתחות ליד השולחן". 

כשאביאל יוצא מהבית אמא שלו קוראת אחריו: "אביאל, תמתין רגע בהצלחה באימון, מחכה לשמוע מה למדת היום"?

"אגב, שיהיה לך אימון מוצלח ומהנה".

המקרים זהים לחלוטין אך הגישה שונה לחלוטין.. חזקו את הילד!

 

לחיזוק החיובי ארבעה שלבים:

1. מדגישים באוזני הילד את הצלחתו בהתנהגות כללית רצויה, "אתה הצלחת"

למשל: "הצלחת להתרכז באימון – איזה יופי"

2. מגדירים בדיוק מה הוא עשה, ממש באופן ספציפי.  "אני ראיתי"

למשל: "ראיתי איך הצלחת להפיל במהלך האימון, כל הכבוד תרגלת 5 דק' ללא הפסקה.

3. הסבר כיצד הילד יוכל להשתמש ביכולת שרכש. "זה יעזור לך"

למשל: "היכולת לשמור על ריכוז תעזור לך בקרבות ואפילו בתחרויות בעתיד" "

4. "משמח אותי" שיתוף הילד ברגשות הנעימים שהתנהגותו מעוררת. 

למשל: "כמה משמח אולי לראות אותך מתקדם"

צרו קשר

דילוג לתוכן